Stikkord

Faksimile: Aftenposten.no og NRK.no.

Faksimile: Aftenposten.no og NRK.no.

Facebook blir stadig viktigere som medieplattform for å lese nyheter. Men noen saker legges aldri ut der, melder Aftenposten.

Årsaken til slik «sensur» er ønsket om å unngå de skitne debattene som ofte oppstår i kommentarfeltet på Facebook.

– Så lenge brukerne av Facebook selv kan dele sakene, så er ikke sensur et gyldig begrep her. Du kan heller kalle den selektive delingen en PR-strategi, sier fACT-medlem Arne H. Krumsvik til avisen.

Han kaller norske avisers ønske om å kontrollere egne sakers liv på Facebook en håpløs kamp.

– Facebook er bygget på at brukere deler med brukere. At aviser pusher saker er bare kommersielt støy. De vil aldri få lov til å dominere Facebook, sier han.

– Er det nødvendig at avisene er selektive i hva de publiserer på Facebook?

– Jeg tror redaksjonene er nervøse for å medvirke til sjikane. Likevel er det å få oppmerksomhet på Facebook en del av deres distribusjonsstrategi. Selvsensuren oppstår først og fremst i måten de dekker saken på i egne kanaler, for eksempel ved at de er forsiktige i måten de skriver om et tema, sier Krumsvik til Aftenposten.