Stikkord

rjop

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Førsteamanuensis vid avdeling for ledelse Anders Olof Larsson har skrivit en artikel om bruken av Facebook Reactions – den utveckling av ‘like’-knappen som introducerades på det sociala mediet under våren 2017. Artikeln, som accepterats för publicering i Journalism Practice, visar bland annat att journalistiskt innehåll som genererar arga reaktioner tycks delas mer, medan det motsatta tycks gälla för journalistiskt innehåll som väcker mer positiva reaktioner. Artikeln kan läsas i såkallad pre-print-version på academia.edu or ResearchGate.

Studien genererade också en del uppmärksamhet i media, vilket tidigare rapporterats:

Lavik, Maria (2016). Mislik og del. Klassekampen, december 28th. Available here (pdf).

Gilberg, Lars (2016). Følelsen av at fakta er feil. Vårt Land, december 6th. Available here(pdf).

Skarsgård, Marianne L. (2016). Nyhetene som deles mest på FacebookHegnar.no, december 5th.

Amdahl, Pernille (2016). Sinte nyheter deles mest. Interview on NRK public service radio regarding news sharing on social media. Broadcast december 5th.

Eckblad, Bjørn (2016). «Sinte» nyheter deles mest på Facebook. Feature on news sharing on social media in Dagens Næringsliv, december 5th. Available here (pdf).